Мета уроку:
  • познайомити учнів з новим автором, пробудити інтерес до його особистості та творчості;
  • виховувати чуйне ставлення до тварин;
  • формувати вміння стисло переказувати літературний текст;
  • розвивати естетичний смак і мовлення учнів.
     
Обладнання: книги Е. Сетон-Томпсона, ілюстрації собак різних порід.
Епіграф
Страх робить людину
слабким, а безстрашність сильним.
Хід уроку.
1.Повідомлення теми і завдань уроку.Ми з вами продовжуємо роботу над великою загальною темою «Людина і світ тварин». І сьогодні у нас з вами урок позакласного читання, на якому ми згадаємо вже відомі твори, де основною темою були взаємини між людьми і тваринами. Познайомимося з ще одним дуже цікавим автором і детальніше зупинимося на одному з його оповідань.
Отже, запишемо дату і тему уроку.
2. Вікторина.А почнемо ми з невеликої вікторини, яка допоможе нам згадати вже прочитані твори, де дійовими особами були тварини. Вікторина непроста: кожна правильна відповідь дасть нам можливість відкрити одну букву в зашифрованому слові. Ось перед вами питання №1 і зашифроване слово з 9 літер.
Йде вікторина, питання якої супроводжуються фотографіями тварин.
1. «Синичка, злякано завмираючи і насторожуючи крила, прокралася в самий кінець лінійки і опинилася в моїй кімнаті». Назвіть твір. («Тридцадь зерен»)
2. «Я причаївся і став роздивлятися незнайомку. Вона була напрочуд гарна. Оливково-помаранчева грудка, темні, у світлих пестринках крила і яскрава, небесного кольору спинка». Назвіть птаха. (Зимородок)
3. «На пічну трубу опустилася звичайна ворона, така ж, як і всі інші ворони в березні: з брудним хвостом і скуйовдженим загривком» Назвіть твір. («Як ворона на даху заблукала).
4. За що назвали Хитругою їжачка юннати з розповіді Носова? (Їжачок так хитро сховався, що його ніхто не міг знайти)
5. В якому оповіданні одним із персонажів є собака цієї породи? (Пудель з розповіді О. Купріна «Білий пудель»)
6. «Велика, словом, всім кішкам кішка. Темно-каштанова з вогняними плямами, на грудях пишна біла манишка». Як звали кішку? (Ю-Ю з розповіді О.Купріна)
7. «У неї було ім'я, на яке вона стрімголов мчала з зеленої глибини саду; вона належала людям і могла їм служити. Хіба цього недостатньо для щастя собаки?» Назвіть героїню. (Кусака з розповіді О.Купріна).
8. « Чого ж тепер чекати, крім суворого покарання? І все-таки він не змирився. Шерсть на ньому встала дибки, все тіло напружилося, він вишкірив зуби і пильно стежив за людиною, приготувавшись до будь-якої несподіванки». Назвіть твір. («Біле ікло» Джека Лондона)
3. Словникова робота.У нас вийшло слово «анімаліст». Що ж воно означає?
Анімаліст - художник чи письменник, зображує у своїх творах тварин, їх життя, їх поведінку.
Запишемо визначення в зошит.
4. Повідомлення про життя і творчість письменника.
Коли ви вчилися в початковій школі, то знайомилися з творчістю В. Біанкі,
М. Сладкова. Це російські автори, яких можна віднести до письменників-анімалістів. Але одним з перших прославився в цій області канадський письменник - анімаліст Е.Сетон - Томпсон.
На рубежі 19-20 століть він створив собі світову славу численними книгами про тварин. Розповіді його особливі. І сам Сетон-Томпсон був людиною незвичайною.
Одного разу в дитинстві після довгої зими в яскравому весняному небі він побачив маленьку пташку. Вона сіла на тополю біля будинку і заспівала. Слухаючи пташку, хлопчик розплакався. І з цієї миті він відчув непереборне бажання пізнати світ живої природи. Він жадібно спостерігав за птахами, їх гніздами, вивчав сліди, робив замальовки і вирізав фігурки птахів з дерева.
Найщасливішим у ці роки, за спогадами письменника, був той момент, коли йому з величезними труднощами вдалося накопичити грошей на книгу «Птахи Канади». Книга коштувала всього 1 долар, але батьки не погоджувалися купувати її хлопчикові. Батько був проти захоплення сина і вважав це заняття несерйозним.
Батьки вирішили, що їхній син повинен стати художником, так як з дитинства у нього були здібності до малювання. Сетон-Томпсон закінчив з вищою нагородою художню школу, потім вступив в академію. Але мрія вивчати природу не залишила його. Всупереч волі батька, він виїхав з дому, щоб зайнятися улюбленою справою - вивченням тваринного світу. «Я пішов своєю власною дорогою, не знаючи і не питаючи нікого, чи була ця дорога кращою. Я знав тільки одне: це була моя дорога».
Спочатку Сетон-Томпсон став відомим як художник-анімаліст.
Його малюнки тварин поміщали в енциклопедичному словнику, а живописні роботи, де зображувалося життя тварин, зайняли почесне місце на престижних виставках.
Але справді велика слава прийшла до нього, коли він узявся за перо.
Виходили одна за одною книжки ( з його ж малюнками), розкуповували миттєво і відразу завоювали любов читачів. В чому був секрет успіху? «Я зрозумів, що одного сухого опису тварин із зазначенням точних назв недостатньо. Я хотів передати ту радість, яка володіла мною в ті дні», - писав Сетон-Томпсон.
Три людини - Вчений, Письменник і Художник - щасливо поєдналися в одній особі.
Сетон-Томпсон прожив довге життя і до останніх днів продовжував займатися улюбленою справою.
(Слайд № 16)
Будинок, в якому він провів залишок днів, письменник будував собі сам далеко від міського життя ближче до дикої природи.
Один з друзів Сетон - Томпсона сказав: «Поки одне покоління виросте, інше вже буде готове читати тебе». Так і сталося. Твори цього автора до цих пір із задоволенням читають і юні, і дорослі читачі.
5.Бесіда з елементами аналізу.А зараз ми проведемо бесіду за одним з оповідань Сетона - Томпсона, яке називається «Снап».
-Давайте звернемося до сюжету цього оповідання. Нагадайте, що таке сюжет?
-Розкажіть коротко про основні події цього оповідання.
-Які моменти змусили вас хвилюватися? Захопило вас читання оповідання?
-Давайте розглянемо композицію оповідання. Назвіть основні елементи композиції оповідання.
-Як автор вибудовує композицію оповідання «Снап»? Який момент можна вважати зав'язкою, кульмінацією, розв'язкою?
І сюжет і композиція не існують самі для себе. Вони служать для однієї загальної мети: донести до нас основну думку твору, допомагають зрозуміти, заради чого автор написав оповідання.
-Як ви думаєте, яка основна думка оповідання«Снап»? Спробуємо розібратися разом.
-Часто основну думку підказує нам заголовок твору. Автор назвав оповідання «Снап». Як ще можна було б його назвати? («Маленький герой», «Хоробре щеня»).
-Але автор взяв в якості назви кличку собаки. Чому?
Кличка допомагає виділити собаку серед інших, підкреслити її індивідуальність.
-Як ви думаєте, чи дійсно автор хотів звернути нашу увагу на незвичність Снапа? Було в цій собаці щось особливе, що відрізняло її від інших?
-Згадайте, в самому початку розповіді герой називає себе аматором і знавцем собак. Але після знайомства з Снапом він приходить до висновку, що Снап не схожий ні на одну з відомих собак. Що змусило зробити такий висновок? Можна зачитати фрагменти з тексту. Зверніть увагу, що і сама кличка є своєрідною характеристикою цуценя: «Снап» в перекладі означає «хапати», «клац».
-Які ще собаки згадуються в оповіданні?
Доги, хорти, гончаки - великі, красиві, сильні собаки. Бультер'єр - маленький з непоказною зовнішністю. Порівняємо поведінку собак під час полювання. Для цього давайте ще раз перечитаємо фінальну сцену розповіді.
-Що змусило старого фермера сказати: «Краще б у мене пропало двадцять биків?» Чому одну маленьку собачку скотар оцінив дорожче двадцяти великих биків?
Без хоробрості, яка була у Снапа, полювання на вовків не давало результату. Фермер багато побачив за своє життя, знав ціну хоробрості.
-Сетон - Томпсон помістив оповідання «Снап» у збірнику, який назвав «Тварини - герої». Що героїчного було в поведінці Снапа?
-Заради чого пес так безстрашно кидався на ворога, який був у багато разів більше і сильніше за нього?
Снап жертвував собою заради безпеки господаря. А це і є героїчний вчинок.
Повернемося до початку нашої розмови.
6. Підведення підсумків уроку.
Виходить, Снап насправді був незвичайною собакою, гідною того, щоб йому присвятили розповідь. Гідною того, щоб з неї брали приклад інші собаки. І не тільки собаки. Як ви думаєте, який урок подав Снап людям: своєму господареві, скотарям?
Спробуйте сформулювати вашу відповідь в одному реченні і запишіть його в зошит.
Варіанти відповідей:
Не можна давати волю страху, піддаватися паніці.
Не можна відвертатися від небезпеки і чекати, що хтось інший врятує тебе.
Не можна втрачати почуття власної гідності за будь-яких обставин.
Необов'язково бути велетнем, щоб перемогти.
Страх робить людину слабкою, а безстрашність сильною.
Той, хто не може побороти свій страх, нічого не доб'ється.
Цей урок, за задумом автора, повинні засвоїти не тільки герої оповідання, але й ми з вами, читачі. І якщо історія маленького Снапа змусила вас задуматися, значить ми не даремно з вами прочитали це оповідання.
Захотілося вам прочитати інші оповідання Сетон - Томпсона?
7.Домашнее завдання.
Прочитайте інші оповідання Сетон-Томпсона і підготуйте усний відгук про одне з них.

0 коментарі :

Дописати коментар

Календар

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Архів блогу

Пошук

Популярні повідомлення

Останнє повідомлення

Recent Posts Widget

Прихильники

На платформі Blogger.