Мета: подати учням відомості про життя та творчість американського письменника Марка Твена, розкрити історію створення повісті, ввести поняття «автобіографічний твір»; розвивати пізнавальну активність учнів; виховувати розуміння тісного зв'язку життя і творчості письменника.
Обладнання: карта півкуль, портрет Марка Твена, фотографія сім'ї Марка Твена, фотографія скульптури Ф.Хіббарда «Том Сойєр та Гек Фінн», фотографія будинку Марка Твена, фото будинку Бекі Тетчер, фото вулиці, на якій жив письменник, карта містечка Сент-Пітерсберг, ілюстрація з виглядом містечка, ілюстрації до повісті «Пригоди Тома Сойєра», роздаткові картки, підручники, книга В.Нестайка «Тореадори з Васюківки».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
Епіграф:
«Я не вставав, поки не закінчив читати рукопис – просто неможливо було відірватись. Це краща повість для хлопчиків, яку я коли-небудь читав. Книга буде мати шалений успіх». (Хоуеллс)
«Найбільшу насолоду я одержав від епосу юності - «Пригоди Тома Сойєра і Гекльберрі Фінна». (Джон Ґолсуорсі)
Словник: псевдонім - вигадане ім'я; лоцман - спеціаліст, що проводить корабель в межах певної території плавання.
I. Учениця читає вірш М.Цвєтаєвої «Книги в красном переплете». Учитель:
- Так писала про свої враження від творів американського письменника Марка Твена відома російська поетеса Марина Цветаева. Хто ж він, Марк Твен?
II. Оголошення теми уроку.
- Діти, чого ви чекаєте від цього уроку? (Учні самостійно роблять мотивацію уроку).
III. 1. Творча група презентує біографію письменника.
(По ходу розповіді учні на картках складають «Візитку» письменника)
2. Обговорення «візиток».
3. - Яким ви уявляєте письменника в дитинстві?
4. Словник.
IV. Повідомлення учителя про історію створення повісті «Пригоди Тома Сойєра».
В 1875 році Марк Твен почав писати "Пригоди Тома Сойєра" — книгу, якій судилося увійти до скарбниці світової літератури. Спочатку він думав, що ця книга не для дітей, що її читатимуть тільки дорослі. Через якийсь час навіть заявив, що цей твір — для хлопчиків і дівчаток. Така невизначеність була, безумовно, не випадковою. Одним з об'єктів нищівної критики письменника стала тогочасна дитяча література. На момент появи "Пригод Тома Сойєра" поширеним жанром дитячої літератури були так звані книги для недільної школи. Писалися вони у сентиментально-набожній манері, розповідаючи про гарних дітей, які підуть до раю, і про поганих, що, звичайно, закінчать життя на шибениці. Традиційним героєм цих книжок був доброчесний, побожний та кволий від хвороби хлопчик, що встигає перед смертю навернути на праведний шлях маленького негідника, який не бажає відвідувати недільної школи.
Книга Твена була полемічно спрямована проти такої літератури, пародіювала її, стверджуючи любов до свободи, до всього чистого, здорового, світлого в людині. Ці ідеї письменник втілив в одному з найчарівніших образів своєї творчості — в образі відчайдушного шибеника Тома.
У "Пригодах Тома Сойєра" Марк Твен спробував воскресити проведені в Ганнібалі дитячі роки, які, попри всі незгоди, що їх судилося пережити його родині, збереглися в пам'яті як ідилія — містечко, що купається в сонячному мареві, лісисті пагорби, на схилах яких він з друзями грався в розбійники, а перед містом — велична широчінь Міссісіпі.
Біографи вже давно встановили, що більшу частину пригод Тома Сойєра автор пережив сам у віці свого героя. Неподалік від Ганнібала справді існував безлюдний острів, куди хлопчаки тікали, щоб сховатися від "цивілізації" дорослих, або ж ховалися в печерах поблизу міста. В Ганнібалі, у натовпі босоногих хлопчаків, він уперше зустрів прототипів своїх майбутніх героїв — Тома Сойєра, Гекльберрі Фінна, Джо Гарпера. Був у Ганнібалі й індіанець Джо, що ледь не вмер від голоду, заблукавши в одній із печер.
Дружба Семюеля Клеменса з маленьким волоцюгою Томом Бленкеншипом, згодом увічненим ім'ям Гекльберрі Фінн, стала однією з найяскравіших згадок у житті, попри заборону дорослих дружити з ним. Та малий Сем порушував заборони ледь не щодня. Він випробовував на котові ліки, що призначалися йому самому, жахав матір, приносячи додому вужів і кажанів. Часто йому вдавалося уникнути заслуженої кари і він разом з друзями Томасом Сойєром та Томом Бленкеншипом мріяли про повторення подвигів Робін Гуда та пригод Робінзона Крузо.
У спогадах Твена ці епізоди його дитинства повиті ореолом, тому він не раз звертався до них у своїх творах.
( Розповідаючи, учитель звертається до фотографій )
Теорія літератури:Автобіографічний твір - це твір, в якому автор використовує епізоди з власного життя.
V. 1. Робота з епіграфом до уроку.
- Як ви розумієте слова епіграфа?
2. Аналіз написів на дошці.
- Яке враження справили на вас відгуки знаменитих людей про повість Твена?
3. Учитель: Ця весела людина з пишним волоссям (портрет!) створила книгу для вас і про вас. Адже хто з дітей не мріє хоча б день прожити на безлюдному острові без дорослих, хто не хотів би стати благородним розбійником, кого не ваблять ігри, таємниці та пригоди, кому не сниться скарб? Пропонуючи свій твір читачеві, письменник сподівався на порозуміння, тому що непрочитана книга не має .життя...
Події розгортаються в м.Сент-Пітерсберг. Карта та зображення цього
міста перед вами.(на карті робиться позначка на будинку тітки Поллі)
VI. Робота з текстом.
1. Аналіз І глави повісті.
- Чому Том живе у домі тітоньки Поллі?
- Де тітонька Поллі шукає Тома?
- Де він був?
- Як тітка ставиться до Тома?
- Чому вона не може довго сердитися на нього?
- Про що хотіла дізнатися тітонька в Тома за вечерею?
2. Читання за ролями розмови тітоньки Поллі з Томом за вечерею.
- Як можна назвати правду Сіда?
(Складання сенкану) Сід
- Які неприємності цього дня ще довелося пережити Томові?
3. Робота з ілюстрацією.
- Кого ви бачите на малюнку?
- Чи вдалося автору малюнка передати настрій героїв, що зійшлися в поєдинку?
- Які слова з твору могли б стати підписом до цією ілюстрації?
4. Складання схеми «Відносини між героями повісті» та її аналіз
( герої з'єднуються суцільною лінією, якщо між ними існує повне взаєморозуміння, і пунктирною якщо ні)
Тітонька Поллі Сід
Том Сойєр Незнайомець
Батьки незнайомця
5. Визначення теми І глави.
( Поведінка Тома вдома і на вулиці)
VII. Висновки уроку.
- На чиєму боці симпатії автора?
- На чиєму боці ваші симпатії? Чому?
- Яка головна думка І глави? (Метод-прес!)
( Том грається, б’ється, ховається, aлe залишається доброю і чесною людиною)
- Чи відомі вам твори інших письменників, подібні за темою до повісті Марка Твена?
- Чи взяли ви на уроці те, чого чекали від нього? Чи справдилися ваші очікування?
Домашнє завдання:
1) прочитати 2-10 розділ повісті «Пригоди Тома Сойєра»;
2) * намалювати ілюстрацію до епізоду, що сподобався;
** Чи всі вчинки дітей були безтурботними? (підготувати матеріал на підтвердження думки)
Обладнання: карта півкуль, портрет Марка Твена, фотографія сім'ї Марка Твена, фотографія скульптури Ф.Хіббарда «Том Сойєр та Гек Фінн», фотографія будинку Марка Твена, фото будинку Бекі Тетчер, фото вулиці, на якій жив письменник, карта містечка Сент-Пітерсберг, ілюстрація з виглядом містечка, ілюстрації до повісті «Пригоди Тома Сойєра», роздаткові картки, підручники, книга В.Нестайка «Тореадори з Васюківки».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
Епіграф:
Твен писав про хлопчиків тому, що сам залишався хлопчиком в цей позолочений вік. Діксон УектерНаписи на дошці:
«Я не вставав, поки не закінчив читати рукопис – просто неможливо було відірватись. Це краща повість для хлопчиків, яку я коли-небудь читав. Книга буде мати шалений успіх». (Хоуеллс)
«Найбільшу насолоду я одержав від епосу юності - «Пригоди Тома Сойєра і Гекльберрі Фінна». (Джон Ґолсуорсі)
Словник: псевдонім - вигадане ім'я; лоцман - спеціаліст, що проводить корабель в межах певної території плавання.
I. Учениця читає вірш М.Цвєтаєвої «Книги в красном переплете». Учитель:
- Так писала про свої враження від творів американського письменника Марка Твена відома російська поетеса Марина Цветаева. Хто ж він, Марк Твен?
II. Оголошення теми уроку.
- Діти, чого ви чекаєте від цього уроку? (Учні самостійно роблять мотивацію уроку).
III. 1. Творча група презентує біографію письменника.
(По ходу розповіді учні на картках складають «Візитку» письменника)
2. Обговорення «візиток».
3. - Яким ви уявляєте письменника в дитинстві?
4. Словник.
IV. Повідомлення учителя про історію створення повісті «Пригоди Тома Сойєра».
В 1875 році Марк Твен почав писати "Пригоди Тома Сойєра" — книгу, якій судилося увійти до скарбниці світової літератури. Спочатку він думав, що ця книга не для дітей, що її читатимуть тільки дорослі. Через якийсь час навіть заявив, що цей твір — для хлопчиків і дівчаток. Така невизначеність була, безумовно, не випадковою. Одним з об'єктів нищівної критики письменника стала тогочасна дитяча література. На момент появи "Пригод Тома Сойєра" поширеним жанром дитячої літератури були так звані книги для недільної школи. Писалися вони у сентиментально-набожній манері, розповідаючи про гарних дітей, які підуть до раю, і про поганих, що, звичайно, закінчать життя на шибениці. Традиційним героєм цих книжок був доброчесний, побожний та кволий від хвороби хлопчик, що встигає перед смертю навернути на праведний шлях маленького негідника, який не бажає відвідувати недільної школи.
Книга Твена була полемічно спрямована проти такої літератури, пародіювала її, стверджуючи любов до свободи, до всього чистого, здорового, світлого в людині. Ці ідеї письменник втілив в одному з найчарівніших образів своєї творчості — в образі відчайдушного шибеника Тома.
У "Пригодах Тома Сойєра" Марк Твен спробував воскресити проведені в Ганнібалі дитячі роки, які, попри всі незгоди, що їх судилося пережити його родині, збереглися в пам'яті як ідилія — містечко, що купається в сонячному мареві, лісисті пагорби, на схилах яких він з друзями грався в розбійники, а перед містом — велична широчінь Міссісіпі.
Біографи вже давно встановили, що більшу частину пригод Тома Сойєра автор пережив сам у віці свого героя. Неподалік від Ганнібала справді існував безлюдний острів, куди хлопчаки тікали, щоб сховатися від "цивілізації" дорослих, або ж ховалися в печерах поблизу міста. В Ганнібалі, у натовпі босоногих хлопчаків, він уперше зустрів прототипів своїх майбутніх героїв — Тома Сойєра, Гекльберрі Фінна, Джо Гарпера. Був у Ганнібалі й індіанець Джо, що ледь не вмер від голоду, заблукавши в одній із печер.
Дружба Семюеля Клеменса з маленьким волоцюгою Томом Бленкеншипом, згодом увічненим ім'ям Гекльберрі Фінн, стала однією з найяскравіших згадок у житті, попри заборону дорослих дружити з ним. Та малий Сем порушував заборони ледь не щодня. Він випробовував на котові ліки, що призначалися йому самому, жахав матір, приносячи додому вужів і кажанів. Часто йому вдавалося уникнути заслуженої кари і він разом з друзями Томасом Сойєром та Томом Бленкеншипом мріяли про повторення подвигів Робін Гуда та пригод Робінзона Крузо.
У спогадах Твена ці епізоди його дитинства повиті ореолом, тому він не раз звертався до них у своїх творах.
( Розповідаючи, учитель звертається до фотографій )
Теорія літератури:Автобіографічний твір - це твір, в якому автор використовує епізоди з власного життя.
V. 1. Робота з епіграфом до уроку.
- Як ви розумієте слова епіграфа?
2. Аналіз написів на дошці.
- Яке враження справили на вас відгуки знаменитих людей про повість Твена?
3. Учитель: Ця весела людина з пишним волоссям (портрет!) створила книгу для вас і про вас. Адже хто з дітей не мріє хоча б день прожити на безлюдному острові без дорослих, хто не хотів би стати благородним розбійником, кого не ваблять ігри, таємниці та пригоди, кому не сниться скарб? Пропонуючи свій твір читачеві, письменник сподівався на порозуміння, тому що непрочитана книга не має .життя...
Події розгортаються в м.Сент-Пітерсберг. Карта та зображення цього
міста перед вами.(на карті робиться позначка на будинку тітки Поллі)
VI. Робота з текстом.
1. Аналіз І глави повісті.
- Чому Том живе у домі тітоньки Поллі?
- Де тітонька Поллі шукає Тома?
- Де він був?
- Як тітка ставиться до Тома?
- Чому вона не може довго сердитися на нього?
- Про що хотіла дізнатися тітонька в Тома за вечерею?
2. Читання за ролями розмови тітоньки Поллі з Томом за вечерею.
- Як можна назвати правду Сіда?
(Складання сенкану) Сід
- Які неприємності цього дня ще довелося пережити Томові?
3. Робота з ілюстрацією.
- Кого ви бачите на малюнку?
- Чи вдалося автору малюнка передати настрій героїв, що зійшлися в поєдинку?
- Які слова з твору могли б стати підписом до цією ілюстрації?
4. Складання схеми «Відносини між героями повісті» та її аналіз
( герої з'єднуються суцільною лінією, якщо між ними існує повне взаєморозуміння, і пунктирною якщо ні)
Тітонька Поллі Сід
Том Сойєр Незнайомець
Батьки незнайомця
5. Визначення теми І глави.
( Поведінка Тома вдома і на вулиці)
VII. Висновки уроку.
- На чиєму боці симпатії автора?
- На чиєму боці ваші симпатії? Чому?
- Яка головна думка І глави? (Метод-прес!)
( Том грається, б’ється, ховається, aлe залишається доброю і чесною людиною)
- Чи відомі вам твори інших письменників, подібні за темою до повісті Марка Твена?
- Чи взяли ви на уроці те, чого чекали від нього? Чи справдилися ваші очікування?
Домашнє завдання:
1) прочитати 2-10 розділ повісті «Пригоди Тома Сойєра»;
2) * намалювати ілюстрацію до епізоду, що сподобався;
** Чи всі вчинки дітей були безтурботними? (підготувати матеріал на підтвердження думки)
0 коментарі :
Дописати коментар