Мета: допомогти учням побачити в повісті дорослий світ очима дітей і дитячий світ – очима дорослих; розвивати навички виразного читання, переказу твору, визначення основних епізодів, які рухають дію, оцінити їх; виховувати високі моральні якості, почуття відповідальності за свої вчинки, любов до близьких людей, почуття вдячності.
Обладнання: портрет письменника, повість «Пригоди Тома Сойєра» у різних виданнях, ілюстрації до неї.
Теорія літератури: повість, портрет, художні образи.
Хід уроку -
І. Мотивація навчальної діяльності школярів
- Дітям іноді здається, що їхнє життя важке, сповнене всіляких прикростей, наприклад, необхідно сидіти на уроках, виконувати завдання. Поводитися чемно, працювати та ін. А коли діти стають дорослими, то розуміють складність дорослого життя. Як же герої повісті Марка Твена чинять, про це ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1. Словникова робота за запитаннями учнів, обмін враженнями про прочитане
2. Евристична бесіда, виконання завдань пошуково-дослідницького характеру
- Назвіть іншими словами, доберіть замінники, які використали герої твору:
а) вода в «чашках» із дубового і горіхового листя, «підсолоджена чарами навколишнього лісу» - (ранкова кава) або
б) «сон просто неба, біганина на привіллі, купання в річці та й голод» - (чудові присмаки до обіду) або
в) «викрутився з халепи» - знайшов вихід зі скрутного становища.
VI. Домашнє завдання
Прочитати ХV – XX розділи повісті «Пригоди Тома Сойєра», уміти переказувати, характеризувати ситуації та героїв.
VII. Підбиття підсумків уроку
«Рольова гра»
Промовити фразу (репліку) від імені героя:
- Я, Том Сойєр, (дуже задоволений життям на острові, але трохи шкода тітоньку Поллі).
- Я, Гек Фінн, … .
- Я, Джо Гарпер, … .
Обладнання: портрет письменника, повість «Пригоди Тома Сойєра» у різних виданнях, ілюстрації до неї.
Теорія літератури: повість, портрет, художні образи.
Хід уроку -
І. Мотивація навчальної діяльності школярів
- Дітям іноді здається, що їхнє життя важке, сповнене всіляких прикростей, наприклад, необхідно сидіти на уроках, виконувати завдання. Поводитися чемно, працювати та ін. А коли діти стають дорослими, то розуміють складність дорослого життя. Як же герої повісті Марка Твена чинять, про це ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
- Розкажіть епізод із повісті, який запам’ятався найбільше. Поясніть, як він характеризує героів твору.
- Поєднайте пари тверджень за причинно-наслідковим зв’язком.
1. | Рішення стати піратом |
2. | Помста індіанцю Джо |
3. | Безпідставне звинувачення Поттера |
4. | Клятва мовчати |
5. | Докори сумління Тома |
А | Тяжкий злочин – убивство |
Б | Страх хлопців |
В | Відвідування Поттера у в’язниці |
Г | Підступність індіанця |
Д | Нещасливе кохання |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Д | А | Г | Б | В |
1. Словникова робота за запитаннями учнів, обмін враженнями про прочитане
2. Евристична бесіда, виконання завдань пошуково-дослідницького характеру
- Визначте, з яких причин герої повісті вирішили жити на безлюдному острові.
Герої | Причини |
Том | Нерозділене кохання до Беккі, непорозуміння з рідними |
Гек | Йому було однаково, де життя; пригода йому подобалась |
Джо | Несправедливість матері |
- Які риси характеру виявляються у Тома Сойєра,коли хлопці влаштовують пригоду із втечею? Доведіть свою думку. (Начитаність – дав собі і друзям пишномовні прізвиська, взяті з улюблених книжок; романтик, мрійник – прагне морських пригод, подвигів; нерозважливий – не подумав про наслідки, про реакцію близьких; вправний та витривалий – добре плаває, управляє плотом, знає, як готувати їжу, вудити рибу; має гарні організаційні здібності – згуртував команду)
- Чому зраділи хлопці, почувши спеціальні гудки з порома на річці?
- Прокоментуйте фразу: «Пірати рушили назад до табору, їх аж розпирало від марнославних гордощів і свідомості раптом набутої власної ваги і усього того клопоту, якого наробило їхнє зникнення?» Як потім змінився їхній настрій? (Хлопці спочатку раділи через те, що привернули увагу дорослих, а потім зрозуміли, що їх втеча – справжнє горе для дорослих, й засумували, шкодуючи про вчинене.)
- Хто з друзів виявив найбільше рішучості й відваги, щоб хоч якось виправити становище, повідомити про себе? (Том уночі пішов додому з наміром залишити записку.)
- Назвіть іншими словами, доберіть замінники, які використали герої твору:
а) вода в «чашках» із дубового і горіхового листя, «підсолоджена чарами навколишнього лісу» - (ранкова кава) або
б) «сон просто неба, біганина на привіллі, купання в річці та й голод» - (чудові присмаки до обіду) або
в) «викрутився з халепи» - знайшов вихід зі скрутного становища.
VI. Домашнє завдання
Прочитати ХV – XX розділи повісті «Пригоди Тома Сойєра», уміти переказувати, характеризувати ситуації та героїв.
VII. Підбиття підсумків уроку
«Рольова гра»
Промовити фразу (репліку) від імені героя:
- Я, Том Сойєр, (дуже задоволений життям на острові, але трохи шкода тітоньку Поллі).
- Я, Гек Фінн, … .
- Я, Джо Гарпер, … .
0 коментарі :
Дописати коментар