Мета: допомогти учням з’ясувати, що у творі письменника сумне, а що – смішне; навчити давати оцінку зображуваному з позиції загальнолюдських моральних цінностей; розвивати навички виразного читання, переказу, визначення основних епізодів, їх аналізу, уміння висловлювати та відстоювати власні думки; виховувати почуття гумору, поваги до старших, найкращі моральні якості.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору.
Теорія літератури: повість, герої твору, художні засоби.
Хід уроку
І. Мотивації навчальної діяльності школярів
- Чи помічали ви, як часто в житті переплітається смішне з сумним, а сумне – зі смішним? Так само буває і в літературному творі, побудованому на власних спостереженнях та переживаннях автора. Нам смішно, коли ми читаємо про хлоп’ячі забобони, страшні клятви, наслідування дорослих, «багатство» у вигляді дохлих котів та пацюків. І сумно, коли діти своїм бешкетуванням, упертістю, лінощами, непослухом завдають клопоту рідним, змушують їх переживати й навіть страждати; наражають своє життя і здоров’я на небезпеку.
Сьогодні ми розмірковуватимемо над тим, коли ж дійсно смішно, а коли сумно буває героєм повісті Марка Твена, а також ознайомимося з новими розділами твору «Пригоди Тома Сойєра».
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
б) Другий був бридкий обідранець із дуже неприємним обличчям. Постать іспанця обгортало серапе; з-під сомбреро виднілись волохаті, сиві бакенбарди й довгі пасма сивого волосся, а очі ховалися за зеленими окулярами». (Це опис зовнішності, портрет одного з негативних героїв – розбійника).
в) «Внизу, посеред залитої місячним сяйвом долини, самітно стояв той самий «будинок з привидами», давно вже без огорожі, до самого ганку зарослий бур’янами…» (Опис природи, пейзаж. Це місце, куди хлопці вирішили піти шукати скарб.)
IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Евристична бесіда, розв’язання проблемних запитань
Рішення І. Правильно зробив, за злочинцем необхідно було простежити. Позитивне – Гек дізнався, коли злодії планували помститися, повідомив дорослих; негативне – наражався на небезпеку, міг сам загинути, якби його викрали.
Рішення ІІ. Неправильно зробив, слід було одразу повідомити дорослих, заявити в поліцію. Позитивне – злочинців, можливо, швидше спіймали б, ніхто з дітей не ризикував би собою. Негативне – могли би дізнатися про злочинні наміри індіанця Джо, могла б постраждати гарна людина тощо.
V. Закріплення знань, умінь та навичок
1. Робота з таблицею
Смішне та сумне в повісті «Пригоди Тома Сойєра»
2. Коментар учителя
- «Можна смішити читача, та це пусте заняття, якщо автор книги не любить людей. Дехто не розуміє, що повинен володіти гуморист таким самим умінням бачити, аналізувати, розуміти, як автор серйозних книг… Тільки той гумор буде жити, який виростає з правди життя», - так пояснював свою любов до сміху, до гумору письменник Марк Твен.
VII. Домашнє завдання
Прочитати до кінця
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору.
Теорія літератури: повість, герої твору, художні засоби.
Хід уроку
І. Мотивації навчальної діяльності школярів
- Чи помічали ви, як часто в житті переплітається смішне з сумним, а сумне – зі смішним? Так само буває і в літературному творі, побудованому на власних спостереженнях та переживаннях автора. Нам смішно, коли ми читаємо про хлоп’ячі забобони, страшні клятви, наслідування дорослих, «багатство» у вигляді дохлих котів та пацюків. І сумно, коли діти своїм бешкетуванням, упертістю, лінощами, непослухом завдають клопоту рідним, змушують їх переживати й навіть страждати; наражають своє життя і здоров’я на небезпеку.
Сьогодні ми розмірковуватимемо над тим, коли ж дійсно смішно, а коли сумно буває героєм повісті Марка Твена, а також ознайомимося з новими розділами твору «Пригоди Тома Сойєра».
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
- Розкажіть епізод із самостійно прочитаних на минулому уроці та вдома розділів, який найбільше запам’ятався, поясніть свій вибір.
- Визначте, які це види опису у якому випадку вони використовуються автором.
б) Другий був бридкий обідранець із дуже неприємним обличчям. Постать іспанця обгортало серапе; з-під сомбреро виднілись волохаті, сиві бакенбарди й довгі пасма сивого волосся, а очі ховалися за зеленими окулярами». (Це опис зовнішності, портрет одного з негативних героїв – розбійника).
в) «Внизу, посеред залитої місячним сяйвом долини, самітно стояв той самий «будинок з привидами», давно вже без огорожі, до самого ганку зарослий бур’янами…» (Опис природи, пейзаж. Це місце, куди хлопці вирішили піти шукати скарб.)
IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Евристична бесіда, розв’язання проблемних запитань
- Які риси характеру хлопців (Тома і Гека) виявилися під час вистежування таємничих незнайомців із «будинку привидів»? (Кмітливість, наполегливість, нерозсудливість, намагання прославитися)
- Що називають халепою? (Неприємна пригода; прикрий випадок)
- Що означає дати драла? (Швидко втікати)
- Чи правильно зробив Гек, що пішов за страшними злочинцями назирці, став за ними стежити?
Рішення І. Правильно зробив, за злочинцем необхідно було простежити. Позитивне – Гек дізнався, коли злодії планували помститися, повідомив дорослих; негативне – наражався на небезпеку, міг сам загинути, якби його викрали.
Рішення ІІ. Неправильно зробив, слід було одразу повідомити дорослих, заявити в поліцію. Позитивне – злочинців, можливо, швидше спіймали б, ніхто з дітей не ризикував би собою. Негативне – могли би дізнатися про злочинні наміри індіанця Джо, могла б постраждати гарна людина тощо.
V. Закріплення знань, умінь та навичок
1. Робота з таблицею
Смішне та сумне в повісті «Пригоди Тома Сойєра»
Смішне | Сумне |
|
|
- «Можна смішити читача, та це пусте заняття, якщо автор книги не любить людей. Дехто не розуміє, що повинен володіти гуморист таким самим умінням бачити, аналізувати, розуміти, як автор серйозних книг… Тільки той гумор буде жити, який виростає з правди життя», - так пояснював свою любов до сміху, до гумору письменник Марк Твен.
VII. Домашнє завдання
Прочитати до кінця
0 коментарі :
Дописати коментар