Мета: допомогти учням розібратися в будові великого епічного твору; з’ясувати роль спостережень та переживань автора у творі; розвивати навички виразного читання, переказу повісті, уміння визначати сюжетні лінії та епізоди, характеризувати героїв і художні засоби, висловлювати власну думку; виховувати повагу до старших, уміння орієнтуватися в складних ситуаціях, почуття оптимізму.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору.
Теорія літератури: повість, автобіографічний твір, мотиви, багатоплановість, художні образи та художні засоби.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності школярів
- Письменники – люди особливі. У них багаті фантазія та творча уява. Але найкраще пише той, кому близькі думки й почуття героїв, добре знайомі складні ситуації, радощі й печалі життя. Як ми знаємо з біографії, Марк Твен був саме такою людиною. У дитинстві – бешкетник, винахідник, кмітливець. У юності й дорослому житті – людина, яка багато знала й бачила, змінила чимало професій, відчула радість перемоги і гіркоту поразок, невдач, злиднів. Утім письменник не забув, як йому жилося в дитинстві, що тоді хвилювало, з чим він, стискаючись і з дорослим життям, погоджувався, а що категорично не сприймав.
Отже, завершуючи ознайомлення з повістю Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра», ми відчуваємо, що це пригоди не лише хлопців, а й самого автора, навіть його тітонька Поллі сприймається ними як близька людина. Звісно, історії, що траплялися з хлопцями, мабуть, дуже перебільшені, але цілком ймовірні, що є характерною ознакою художнього твору.
Отже, вперед, до «Закритого слова»!
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Перекажіть епізод про те, як і чому Том і Беккі заблукали в печері. Зверніть увагу на те, чи робили вони що-небудь для своєї безпеки. (Захопилися; прокинувся дух дослідників; ставили знаки на стіні свічкою; втікали від кажанів)
Повідомлення (стислі) учнів про сталактити й сталагміти, кажанів.
Згадайте ситуації, в яких Том повівся:
  • як лицар;
  • як кмітлива людина;
  • як сміливець.
IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Прогнозування учнів
Чим закінчилася пригода Тома і Беккі в печері й узагалі твір? (Відповіді учнів)
2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Запитання: «Які проблеми порушує (ставить питання) повість Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»?
Очікуванні відповіді
  • Цінностей дитинства і цінностей дорослого життя;
  • Дружби, взаємодопомоги;
  • Стосунків батьків, дорослих і дітей.
3. Характеристика героїв повісті
Порівняйте цінності світу дитячого та дорослого, знайдіть цінне та відмінне (за повістю).
ДітиДорослі
Спільне
Чесність, порядність, доброта, благородство
Відмінне
Пригоди, романтика, дружба, цікаві речі (кульки, дохлий пацюк тощо)Поміркованість, гроші, невтручання, плітки
1) Колективна характеристика Тома Сойєра
(з обґрунтуванням, наведенням прикладів)
кмітливий неслухняний
винахідливий самовпевнений
гарний організатор постійно ризикує
романтик, фантазер не думає про рідних,
начитаний їхні переживання
оптиміст має шкідливі звички
благородний (палить)
добрий, співчутливий
сміливий
витривалий, вміє орієнтуватися
у складних ситуаціях
Підсумок. Переживає в характері героя позитивне; це – жива, реальна людина з гарними рисами характеру та недоліками.
2) Самостійна характеристика Гекельберрі Фінна
добрий, доброзичливий не навчається,
сміливий робить, що
справедливий заманеться
благородний неохайний
самостійний має шкідливі
вигадливий звички (палить)
не визнає жодних
суспільних обмежень
і традицій
4. Словникова робота
- Твір Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» називають повістю.
Повість – досить великий, середній за обсягом епічний твір, у якому розповідається про історію людського життя в усій його різноманітності, переплетенні з іншими людськими долями. (Записати до словничків.)
Доведіть, що «Пригоди Тома Сойєра» - повість.
5. Розгадування кросворда.
1. Ім’я головного героя. (Том)
2. Ім’я вдови, яку врятував Гек. (Дуглас)
3. Прізвище чоловіка, якого індіанець Джо звинуватив у вбивстві. (Поттер)
4. Ім’я дівчинки, яка подобалася Томові. (Беккі)
5. Містечко, у якому відбувалися події повісті. (Сент – Пітерсберг)
6. Той, хто разом із синами допоміг Гекові врятувати вдову. (Валлієць)
7. Справжнє прізвище автора повісті «Пригоди Тома Сойєра». (Клемнс)
8. Прізвище найкращого друга Тома. (Фінн)
Ключове слово: Марк Твен

IV. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи, повторити зміст основних епізодів повісті Марка Твена.
V. Підбиття підсумків уроку
Учням пропонується закінчити одне з речень:
  • Найбільше мені сподобалася на уроці така форма роботи, як … .
  • Найкраще, на мою думку, працювали … .
  • Мені здається. Що такі книги. Як «Пригоди Тома Сойєра» … .
Ротко Т.М., Ніжанківська Н.О. Вчителі Дунаєвецького НВК

0 коментарі :

Дописати коментар

Календар

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Архів блогу

Пошук

Популярні повідомлення

Останнє повідомлення

Recent Posts Widget

Прихильники

На платформі Blogger.