Мета: ознайомити учнів із творчістю німецького письменника П. Маара; формувати уявлення учнів про відмінності художнього світу літератури від реального світу; розвивати усне мовлення; прилучати до скарбів сучасної дитячої літератури; виховувати доброту, життєрадісність.
Обладнання: портрет П. Маара, вислови, слайди до уроку, картки-завдання для учнів, комп’ютер, книжкова виставка
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їхній основі умінь і навичок.
Хід уроку

Головне покликання письменника – нести людям правду, навчати та виховувати їх. Г. Ліхтенберг

І. Організаційний момент.
Підготовка кабінету, учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
  • Подорож книжковою виставкою відомих дитячих авторів: А. Ліндгрен, Дж.Ролінг, Роальд Дал, Туве Янсон.
  • Бесіда
- Які твори на виставці, вам уже знайомі?
- Як відбулося це знайомство – завдяки екранізації чи безпосередньо книжці?
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. (Слайд № 1, 2)
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Твори, з якими ми ознайомилися на уроках світової літератури в п’ятому класі, це лише часточка того, що написано для дітей.
Кажуть, що для дітей писати важче, ніж для дорослих. І це справді так, адже написати твір необхідно яскраво, захоплююче, незвичайно, щоб дитина зацікавилася і їй захотілося наслідувати позитивних героїв, учитися в них добра й справедливості.
  • Гра «Я знаю цього письменника».
Демонструються портрети Роальда Дала (слайд № 3), Туве Янсон (слайд №4)
- Назвіть письменників, яких ви впізнали і згадайте, що знаєте про них.
  • «Це цікаво знати».
Демонстрація портрета А. Ліндгрен.(слайд № 5)
« Дитина – стан душі». Саме в дитинстві її коріння. Там, у дитинстві, вона бере свої початки. Саме тому душа людини, а відтак і вона сама, є такою, якою формується у дитинстві. І хоча людина від року до року змінюється, початок усіх початків – дитинство – залишається незмінним, - зазначала Астрід Ліндгрен. 95 років ця дивна жінка зберігала в собі дитинство як стан душі. Мабуть, тому вона писала проникливі твори для дітей і про дітей, за що її називали «чарівницею зі Швеції», «Андерсеном нашої доби». Найвідоміші її книги «Малюк і Карлсон, який живе на даху», «Пеппі Довгапанчоха», «Брати Левове Серце». Письменниця була нагороджена орденом Усмішки та двічі – Міжнародною премією ім. Г.К. Андерсена.
Демонстрація портрета Джоан Кетлін Ролінг. (слайд №6)
Кому не відома письменниця, яка розповіла дітям про чарівну школу, де навчаються діти з надзвичайними магічними здібностями? Неймовірні перетворення, мандрівки в просторі й часі, пошуки «філософського каменя» чи розгадування загадок таємничої кімнати – усі ці історії дуже захоплюють сучасних дітей.
Перегляд фрагмента фільму «Гаррі Поттер та філософський камінь», в якому йдеться про чарівну школу.
V. Робота над темою уроку.
1. Словникова робота
Фантастика ( гр. phantastike – мистецтво уяви) – різновид художньої літератури, в якому авторська вигадка від зображення надзвичайних, нереальних явищ поширюється на створення особливого, вигаданого «чудового світу», що є творчою уявою письменника.
Фентезі – різновид фантастичної літератури, де містика і чаклунство сприймаються як реальність.
2. Розповідь вчителя про життєвий та творчий шлях письменника.
Сьогодні на уроці, ми з вами познайомимося ще з одним письменником дитячої літератури ХХ-ХХІ ст.. Паулем Мааром.
Пауль Маар народився 13 грудня 1937 року в м. Швайнфурті, в Німеччині. Після ранньої смерті матері жив у діда в невеликому містечку Терес на півночі Баварії. Навчався в Швайнфуртській гімназії, після її закінчення навчався в Академії мистецтв у Штутгарті. Протягом десяти років працював вчителем малювання.
Пауль Маар один із найпопулярніших і найбагатогранніших німецьких дитячих і молодіжних авторів. Він пише романи й вірші, п’єси для дітей і сценарії для дитячих програм на телебаченні, ілюструє та перекладає. (слайд №7) Саме він вигадав потішного Суботика, про якого згодом створено захоплюючий фільм. Його твори завоювали численні нагороди і перекладені багатьма мовами: англійською, китайською, датською, французькою, фінською, грецькою, італійською, японською, голландською, норвезькою, польською, російською, іспанською та українською.
Сьогодні він є письменником і ілюстратором в Бамберзі. В даний час він одружений та має трьох дорослих дітей.
  • Творчість Пауля Маара відзначена багатьма нагородами, в тому числі Німецькою літературною премією (за «Суботика в небезпеці»), Австрійською державною премією, премією братів Грімм, премією Фрідріха Рюкерта, а також найпрестижнішою в німецькій літературі для юних – Почесною премією за весь творчий доробок автора.
Вперше українською мовою перекладена повість «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу». В ній розповідається про Суботика – загадкову чарівну істоту з поросячим носом і все в цяточки – який ні з того ні з сього появився в домі конторського службовця. (слайд №8)
Суботик виділяється нахабним характером, проте вміє виконувати будь-які бажання – якщо сам того захоче.
VI. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Виразне коментоване читання першого розділу «Грім у четвер».
2. Евристична бесіда з частковим аналізом твору.
  • Назвіть усіх героїв повісті, з якими познайомилися під час читання І розділу. (Пан Пляшкер, пані Моркван, пан Вівторакус, Суботик).
  • Який тиждень був найгіршим?
(Третій тиждень, у неділю зірвалася буря, гриміло половину пообіддя, а в четвер сяяло сонце).
  • Яку таємницю розкрив пан Пляшкер Вівторакусу?
(Що Суботик повернеться в суботу, якщо Вівторакус буде приходити до нього у вівторок)
  • Які тваринки жили у пана Вівторакуса?
(Хом´ячок Анді, біла миша Кларця, морська свинка, папуга, раки та інші)
  • Коли прийде Суботик?
(Суботик прийде лише в тому разі, якщо тиждень у Пляшкера буде таким: у неділю сяятиме сонце, понеділок настане відразу після неділі, у вівторок навідається пан Вівторакус, середа припаде на середину тижня, у четвер чотири рази прогуркоче грім, а в п’ятницю його відпустять з роботи. От тоді, в суботу, завітає Суботик).
  • Як пан Пляшкер вплинув на погоду в четвер, щоб викликати грім?
(Пан Пляшкер самотужки зробив грім, він вистрибував по великому бляшаному аркуші, примощеному на двох стільцях, з качалкою в правій руці й з великим ополоником – у лівій, вибиваючи ними по черзі у два інші бляшані аркуші, прихилені до стіни).
  • Чому зрадів пан Пляшкер?
(Що Суботик повернувся в суботу, і він матиме справну машину для здійснення бажань).
  • Чим поснідав Суботик?
(Суботик снідав – наминав саму дрібну дрібничку:
Чотири ніжки від стільця,
та трішки-трішки крісельця,
та ще пів трішки тапчанця,
та з столика стільничку.
Усякий харч він підбирав –
чи теплий, чи холодний, -
Суботик не перебирав,
бо дуже був голодний!)
VII. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Розв’язання тестових завдань.
2. Робота на картках.
VIIІ. Підсумки уроку.
Інтерактивна вправа «Передай мікрофон». Учням пропонується закінчити одне із речень:
  • Найцікавішою була розповідь…
  • Я задоволений (задоволена) тим, що…
  • Мені запам’яталося…
  • Мені хочеться…
ІХ. Домашнє завдання.
Прочитати ІІ розділ повісті «Машина для здійснення бажань полюбляє точність».

0 коментарі :

Дописати коментар

Календар

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Архів блогу

Пошук

Популярні повідомлення

Останнє повідомлення

Recent Posts Widget

Прихильники

На платформі Blogger.