Мета: розкрити зміст і головну думку казки; розвивати навички виразного читання, уміння переказувати прочитане; виховувати працелюбність та доброту, шанобливе ставлення до культури та мистецтва інших народів.
Обладнання: тексти казки «Пензлик Маляна» (у перекладі), ілюстрації до казки.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Зустріч із казкою – це чарівна, приємна подія.
Сьогодні ми вирушаємо до чарівного світу китайської народної казки. Світ цей незнайомий вам, діти, але подорож по якому буде захоплюючою і цікавою. А щоб вирушити у подорож, нам необхідно дізнатися про країну, та звичаї до якої ми будемо мандрувати.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Евристична бесіда
  1. Який твір називається казкою?
  2. Що називають народною казкою?
  3. Які є види народних казок?
  4. Яка ваша улюблена казка? Чому?
IV. Сприйняття і засвоєння нового навчального матеріалу
1. Слово вчителя
Китай – колиска далекосхідної цивілізації. Звідси почався рух писемності, рух ідей, релігій по всьому далекосхідному регіону. Китайська література створила літературну мову (вень янь) і вплинула на формування культури й духовності всього далекосхідного регіону, куди входять Японія, В’єтнам, Корея.
Китайці виробили світогляд, який вплинув на поступ культури. В Китаї склалися два світогляди, два напрями у філософії: конфуціанство і даосизм. З часом конфуціанство перетворюється на головну релігію країни.
Даосизм віддавав перевагу спогляданню природи та її розумінню.
У Древньому Китаї панувала особлива повага до книжки. Освічені китайці були заможними людьми. У кабінеті, де була бібліотека, курились пахощі, що сприяло багатоденним роздумам і міркуванням. Читач ніколи не торкався сторінок книги пальцями: він перегортав їх довгими нігтями. Книжка розкривалася для читання повільно і дбайливо. Так само обережно вона поверталася на своє місце на полиці. Та книжку, яку читали, знаходилась у горизонтальному положенні, а на стрічці, що звисала вертикально, було написано її назву.
За часів династії Хань у Китаї з’являється мистецтво каліграфії і ієрогліфів. Розвиваючись, воно набирає вишуканої форми. Ієрогліф – письмовий знак, який передає, на відміну від букви, не звук мови, а ціле поняття. Ієрогліфи писали пензликом, який змочували в спеціальну туш. Заборонялося підправляти, зупинятися в процесі написання ієрогліфа: рухи мали бути впевненими.
2. Знайомство зі змістом казки «Пензлик Маляна»: виразне читання казки з коментарями вчителя та поясненням незнайомих слів та виразів.
Туш – це водяна чорна або кольорова фарба для малювання і креслення, що виготовляється із сажі і клею.
Дракон у Китаї – символ влади Фенікс – символ безсмертя.
3. Обмін враженнями про прочитане.
— Що вам найбільше в казці сподобалося? Чому?
V. Формування вмінь та навичок учнів
1. Колективне складання плану казки
2. Бесіда
1) Що і як хлопчик малював спочатку?
2) Чому Малянові приснився дідусь?
3) Чому і як саме змінився характер малюнків хлопця?
4) Що свідчить про жорстокість багатія?
5) Чому відбулися казкові перетворення?
6) Чому пензлик не слухався імператора?
7) Що відрізняє мрії імператора від мрій Маляна?
8) На кого з персонажів російської казки схожий імператор у нестриманості своїх  бажань?
3. Виконання тестових завдань: знайди правильну відповідь.
1) Маляну пензлик подарував:
а) шкільний учитель;
б) сивобородий дідусь;
в) Малян сам заробив гроші й купив пензлик.
2) У маєтку поміщика Малян намалював:
а) ковдру;
б) багато золота;
в) вогнище у грубці.
3) Довгий ланцюг цеглин перетворився для імператора на:
а) золото;
б) удава;
в) корабель.
4. Робота з текстом казки: (робота в парах)
— Знайди в тексті приклади казкових перетворень.
— Знайди в тексті приклади якісних, головних та тріумфальних випробувань пензлика – Маляна.
5. Характеристика героя
— Як розвивається характер героя в результаті випробувань?
6. Робота з ілюстраціями до казки «Пензлик Маляна»
1) Що є центром малюнка?
2) Яким чином художник виокремив птаха?
3) Якого кольору загальний фон малюнка і який настрій він створює?
4) Як художник передав зухвалість, недобру вдачу поміщика?
 5) Уважно розглянь малюнок і розкажи про заняття простих китайців узимку Що про це сказано в тексті?
6) Знайди своєрідні деталі в одязі, взутті зображених людей
VІ. Закріплення знань, умінь та навичок
Бесіда
— Чого вчить нас китайська народна казка «Пензлик Маляна»?
— До якого виду народної казки відноситься ця казка?
— Яке значення фантастичних елементів у казці?
— Що прославляється у казці?
VІІ. Домашнє завдання:
  • Підготувати інсценівки-діалоги за казкою «Пензлик Маляна»;
  • Навчитися характеризувати героїв та робити висновки;
  • Відповісти на запитання за підручником, за бажанням створити ілюстрації до казки.
VІІІ. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне з речень:
— На уроці я дізнався (дізналася) нове те, що … .
— Мені сподобалося … .
— Найкраще читав (читала), працював (працювала) на уроці … .
— Мене навчила ця казка … .


0 коментарі :

Дописати коментар

Календар

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Архів блогу

Пошук

Популярні повідомлення

Останнє повідомлення

Recent Posts Widget

Прихильники

На платформі Blogger.