Мета уроку: розглянути сюжет казки, її жанрові особливості, учити складати характеристику образу, розвивати творчу уяву, виховувати товариські риси характеру.
Тип уроку: бесіда з елементами коментованого читання.
Обладнання: збірка казок «Тисяча і одна ніч», малюнки учнів до цих казок.
Епіграф до уроку:
«Від того, що судилося, нікуди не втечеш і ніде не сховаєшся». «Тисяча і одна ніч»
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
1. Слово вчителя:
Тридцять одну ніч розповідала Шагразада казку про Синдбада-мореплавця. Казка складається із семи частин, що названі подорожами. Число 7 в арабів-мусульман не в пошані. І це свідчить про те, що казка виникла десь в інших народів, а опрацьована й записана арабською мовою.
Розповідає казка про завзятого й відважного купця, відкривача нових земель, котрий вирушає в дорогу не так заради зиску, як через свою допитливість. Із чого починається казка?
(Зі вступу без назви. Учні дізнаються, що в Багдаді живе Синдбад-носій. Він за певну платню переносив на голові різні речі. У народів Близького й Середнього Сходу та в Індії носять речі на голові, а не в руках. Одного разу доля привела його до палацу, господар якого запросив Синдбада-носія до себе і назвався Синдбадом-Мореплавцем. Він попросив Синдбада-носія продекламувати вірші, які той читав перед брамою його палацу.
Носій прочитав вірші знову, а зворушений господар сказав, що його життя склалося дивовижно, він багато пережив труднощів і пригод, аж поки домігся щастя сидіти в такому гарному палаці. Він здійснив 7 подорожей і про кожну має захоплюючу розповідь.)
II. Робота з текстом. Коментар зі стислим переказом подій
(робота в групах).
Виразне читання вступу (читають учні).
Давайте пригадаємо зміст частин.
Перша: висадження на острові-рибині, життя у царя Аль-Міграджана.
Друга: сон, що призвів до труднощів; зустріч із птахом ар-руххом.
Третя: порятунок від нападу мавп; втеча зі сховища велетня-людожера.
Четверта: зустріч із людожерами; звичай одруження; мореплавець рятує себе сам.
П'ята: птах ар-рухх руйнує корабель; мавпяче місто; індійські горіхи.
Шоста: острів коштовностей, подарунок халіфові.
Сьома: Синдбад стає шейхом над людьми, які літають; човен із сандалового дерева; одруження; повернення додому.
III. Словникова робота
Халіф – в країнах мусульманського Сходу – титул феодального верховного правителя (государя), який поєднував духовну і світську владу.
Султáн – титул правителя в ісламських державах, з декількома історичними значеннями.
Шах – титул монарха в деяких східних країнах.
Áмбра – віскоподібна речовина, яка утворюється в стравохідному тракті кашалота, використовується в парфумах. 
Мýскус – пахуча речовина тваринного або рослинного походження, також використовується в парфумах.
Шайтáн – у мусульманській міфології – злий дух, сатана.
Сандáлове дерево – вічнозелене тропічне дерево з ароматичною деревиною. З нього одержують ефірну олію та природний барвник червоного або жовтого кольору.
Шейх – глава роду; представник вищого мусульманського духівництва, богослов і правознавець; тут: володар.
Щóгла – високий стовп, вертикальний або похилий, призначений для встановлення вітрил, прапора тощо.
Лáзня – спеціальне приміщення, де миються й паряться.
Золотий динáр – старовинна золота монета в країнах мусульманського Сходу.
Бáсра – місто в Іраку, морський порт.
Богдáд – місто, засноване у 762 році, столиця сучасного Іраку.
Робота за змістом третьої подорожі з використанням складеного вдома плану. Оцінювання учнівських робіт. Запитання до бесіди.
1. Звідки почалася нова подорож Синдбада?
2. Із якої причини капітан судна впав у розпач?
3. До якого острова вони потрапили?
4. Скільки було мавп на цьому острові?
5. Знайдіть опис мавп.
6. Що зробили мавпи з кораблем?
7. Хто жив у палаці з міцними колонами та високими стінами?
8. Знайдіть опис господаря палацу.
9. Що зробив людожер із мандрівниками?
10. Яке рішення прийняли мандрівники?
11. Що вчинили вони з людожером?
12. Чи пощастило мандрівникам врятуватися?
13. Із ким знову зустрілися мандрівники, що залишилися живими?
14. У який спосіб врятувався Синдбад?
15. Що запропонував капітан нового судна?
16. Чи визнав капітан Синдбада володарем товарів, що містилися в нього на судні?
17. Що далі вчинив Синдбад із своїми товарами?
Робота за змістом четвертої подорожі
Запитання до бесіди.
1. Звідки почалася нова подорож Синдбада?
2. Що сталося з кораблем?
3. Чи був Синдбад єдиним, хто врятувався?
4. Що мандрівники побачили на острові?
5. Які люди вийшли до них та куди відвели?
6. Чим нагодували мандрівників і для чого?
7. Чи їв Синдбад разом з іншими мандрівниками?
8. Хто врятував Синдбада і в який спосіб?
9. Із ким зустрічався Синдбад?
10. Куди його вирядили рятівники?
11. Що зробив Синдбад для царя своїх рятівників?
12. Як поставився цар до Синдбада?
13. Що запропонував цар Синдбадові?
14. Про який звичай мешканців острова дізнається Синдбад?
15. Що зробили із Синдбадом після смерті його дружини?
16. У який спосіб врятувався Синдбад?
У ході бесіди учні зачитують зразки своїх планів. Підсумовуючи роботу, колективно визначаються кращі плани.
IV. Робота над характеристикою образу
— Чи сподобався вам Синдбад-Мореплавець?
— Назвіть основні риси характеру Синдбада.
(Сміливий, безстрашний, допитливий, не впадає у відчай, бореться до останнього, мужній, кмітливий, життєрадісний, оптимістичний, гарний товариш, добрий, чесний.)
— Які риси його характеру особливо приваблюють вас?
Складання усного портрета-характеристики
Синдбад – це відважний купець, котрий переживає пригоду за пригодою. Пригод першої його подорожі могло б вистачити комусь іншому на все життя. Проте Синдбад знову й знову вирушає в подорож. Він не зважає на небезпеку, тому що допитливість переважає страх. Щораз він вирушає до таємничих островів, населених великими людожерами, величезними птахами, народами з дивовижними звичаями.
Оповідач казок невтомно розповідає про пригоди купця. Синдбад чи то знаходить казкові багатства, збуваючи коштовне каміння небаченого розміру, дорогі товари, срібло й золото, чи то впадає у злидні, але ніколи не впадає у відчай, а бореться до останнього.
Оповідач казок захоплюється життєвою силою Синдбада.
V. Домашнє завдання:
Висловіть (письмово) своє ставлення до Синдбада-Мореплавця.
VI. Підбиття підсумків уроку.

0 коментарі :

Дописати коментар

Календар

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Архів блогу

Пошук

Популярні повідомлення

Останнє повідомлення

Recent Posts Widget

Прихильники

На платформі Blogger.