Мета: працювати над розвитком навичок виразного читання віршованого твору, розкрити уславлення російської народної казки у вступі до поеми "Руслан і Людмила", звернути увагу на його структуру та образну систему; формувати навички порівняння літературного твору із творами фольклору; розвивати образне мислення, пам'ять, усне мовлення; виховувати любов і повагу до слова, інтерес до творчості О.Пушкіна.
Обладнання: малюнки учнів, тлумачний словник В.І.Даля.
Тип уроку: комбінований.
Бесіда (перевірка домашнього завдання).
- Що таке народна казка? Літературна? Що в них спільне, що відмінне?
- Яких героїв літературних казок ви знаєте? Хто написав ці казки?
- Які казки О. Пушкіна ви знаєте? Назвіть героїв цих казок.
- Що було джерелом казкової творчості О.Пушкіна? Аргументуйте відповідь цитатами з уривка "Край лукомор'я...".
- Прочитайте першу частину. Яку частину народної казки вам нагадує цей уривок? (зачин). Наведіть відомі вам зачини. Яку функцію виконує зачин у народних казках?
- Прочитайте другу частину. Виділіть у ній самостійні картини..
- Які рядки прологу ви віднесли б до заключних? Які твори фольклору мають подібні кінцівки? Наведіть приклади відомих вам кінцівок народних казок.
- Якою картиною відкривається уривок "Край лукомор'я..."? Як ви уявляєте лукомор'є?
- Назвіть головного героя першої частини. Пригадайте фольклорні твори, у яких зустрічається цей персонаж. Як його називають?
- Друга частина прологу розпочинається словом "Там". Скільки разів повторюється це слово? Як ви думаєте, на що воно вказує?
- З якими казковими та фантастичними створіннями ми зустрічаємось на початку другої частини уривку?
- Хто в пролозі уособлює злі сили? За якими казками вони вам відомі? Поясніть походження їх імен.
Повідомлення учнів.
Перший учень. Хатка Баби Яги знаходиться у дрімучому лісі, і для того, щоб потрапити до неї, необхідно промовити такі слова: "Избушка, избушка! Стань к лесу задом, ко мне передом." У хатинці на печі лежить Баба Яга "костяная нога из угла в угол, нос в потолок врос." Вона відчуває запах людини і невдоволено говорить: "Фу, фу, фу! Бывало русского духа слыхом не слыхать, видом не видать, а ныне русский дух сам в ложку садится и в рот валится".
- Чому ж Баба Яга не виносить «русского духа», тобто запаху людини? (Дослідники фольклору стверджують, що Яга - мрець, який охороняє вхід в царство померлих.)
- Казкова картина хатинки Баби Яги змінюється виходом із морських глибин тридцяти витязів. Згадайте, в якій казці Пушкіна ми знаходимо продовження цієї картини?
Другий учень. В свете есть иное диво:
Море вздуется бурливо,
Закипит, подымет вой,
Хлынет на берег пустой,
Разольется в шумном беге,
И очутятся на бреге,
В чешуе, как жар горя,
Тридцать три богатыря,
Все красавцы удалые,
Великаны молодые,
Все равны как на подбор,
С ними дядька Черномор.
(«Сказка о цареСалтане»)
- Хто в пролозі, окрім Баби Яги, уособлює злі сили? У яких казках ви з ними зустрічались?
Третій учень. Образ чаклуна - старого карлика, який літає у повітрі, прийшов із відомої російської народної казки "Три підземних царства".
Ім'я Кащея Безсмертного пов'язано зі словом "кістка" (рос. "кость") і стало характеристикою самого образу, який за тлумаченням В.І. Даля означає "изнеможденного непомерно худобою человека, особенно старика, скрягу, скупца.., корпящего над своею казною". Пушкін дотримується цього тлумачення.
- Прочитайте заключну частину вступу. Чим вона відрізняється від традиційної казкової кінцівки?
- Як ви розумієте слова "и мед я пил"?
- Знайдіть і прочитайте головні рядки вступу. Як ви їх розумієте?
- Яких фантастичних, казкових персонажів ви зустріли, коли читали уривок?
- Хто з них уособлює добрі, злі сили?
- Як закінчуються народні казки? Як Пушкін закінчує вступ до "Руслана і Людмили"?
- Прочитайте головні рядки вступу. Як ви їх розумієте?
Домашнє завдання. Вивчити вступ до поеми "Руслан і Людмила" напам'ять.
Обладнання: малюнки учнів, тлумачний словник В.І.Даля.
Тип уроку: комбінований.
Что за прелесть эти сказки! Каждая есть поэма! А.С. ПушкинЗміст роботи
Бесіда (перевірка домашнього завдання).
- Що таке народна казка? Літературна? Що в них спільне, що відмінне?
- Яких героїв літературних казок ви знаєте? Хто написав ці казки?
- Які казки О. Пушкіна ви знаєте? Назвіть героїв цих казок.
- Що було джерелом казкової творчості О.Пушкіна? Аргументуйте відповідь цитатами з уривка "Край лукомор'я...".
- Робота з темою уроку та епіграфом.
- Виразне читання вступу учнями.
- Бесіда за структурою та змістом прологу.
- Прочитайте першу частину. Яку частину народної казки вам нагадує цей уривок? (зачин). Наведіть відомі вам зачини. Яку функцію виконує зачин у народних казках?
- Прочитайте другу частину. Виділіть у ній самостійні картини..
- Які рядки прологу ви віднесли б до заключних? Які твори фольклору мають подібні кінцівки? Наведіть приклади відомих вам кінцівок народних казок.
- Якою картиною відкривається уривок "Край лукомор'я..."? Як ви уявляєте лукомор'є?
- Назвіть головного героя першої частини. Пригадайте фольклорні твори, у яких зустрічається цей персонаж. Як його називають?
- Друга частина прологу розпочинається словом "Там". Скільки разів повторюється це слово? Як ви думаєте, на що воно вказує?
- З якими казковими та фантастичними створіннями ми зустрічаємось на початку другої частини уривку?
- Хто в пролозі уособлює злі сили? За якими казками вони вам відомі? Поясніть походження їх імен.
Повідомлення учнів.
Перший учень. Хатка Баби Яги знаходиться у дрімучому лісі, і для того, щоб потрапити до неї, необхідно промовити такі слова: "Избушка, избушка! Стань к лесу задом, ко мне передом." У хатинці на печі лежить Баба Яга "костяная нога из угла в угол, нос в потолок врос." Вона відчуває запах людини і невдоволено говорить: "Фу, фу, фу! Бывало русского духа слыхом не слыхать, видом не видать, а ныне русский дух сам в ложку садится и в рот валится".
- Чому ж Баба Яга не виносить «русского духа», тобто запаху людини? (Дослідники фольклору стверджують, що Яга - мрець, який охороняє вхід в царство померлих.)
- Казкова картина хатинки Баби Яги змінюється виходом із морських глибин тридцяти витязів. Згадайте, в якій казці Пушкіна ми знаходимо продовження цієї картини?
Другий учень. В свете есть иное диво:
Море вздуется бурливо,
Закипит, подымет вой,
Хлынет на берег пустой,
Разольется в шумном беге,
И очутятся на бреге,
В чешуе, как жар горя,
Тридцать три богатыря,
Все красавцы удалые,
Великаны молодые,
Все равны как на подбор,
С ними дядька Черномор.
(«Сказка о цареСалтане»)
- Хто в пролозі, окрім Баби Яги, уособлює злі сили? У яких казках ви з ними зустрічались?
Третій учень. Образ чаклуна - старого карлика, який літає у повітрі, прийшов із відомої російської народної казки "Три підземних царства".
Ім'я Кащея Безсмертного пов'язано зі словом "кістка" (рос. "кость") і стало характеристикою самого образу, який за тлумаченням В.І. Даля означає "изнеможденного непомерно худобою человека, особенно старика, скрягу, скупца.., корпящего над своею казною". Пушкін дотримується цього тлумачення.
- Прочитайте заключну частину вступу. Чим вона відрізняється від традиційної казкової кінцівки?
- Як ви розумієте слова "и мед я пил"?
- Знайдіть і прочитайте головні рядки вступу. Як ви їх розумієте?
- Виразне читання вступу хором.
- Порівняння оригінального і перекладного текстів.
- Підсумкова бесіда.
- Яких фантастичних, казкових персонажів ви зустріли, коли читали уривок?
- Хто з них уособлює добрі, злі сили?
- Як закінчуються народні казки? Як Пушкін закінчує вступ до "Руслана і Людмили"?
- Прочитайте головні рядки вступу. Як ви їх розумієте?
Домашнє завдання. Вивчити вступ до поеми "Руслан і Людмила" напам'ять.
0 коментарі :
Дописати коментар